HD artikel: Trommelen, Quizen en vragenuur met de rector

HD artikel: Trommelen, Quizen en vragenuur met de rector

FotoOD HD2

Online open avond Sancta Maria zoekt het gesprek met de leerlingen uit groep 8 op: virtueel trommelen, quizzen en vragenuur met de rector.

FotoOD HD

Valerie Herkemij zit klaar voor de virtuele open avond van lyceum Sancta Maria.
© Foto United Photos/Rob van Wieringen
Annemieke Windt

HAARLEM

Valerie Herkemij (11) zit er vrijdagavond helemaal klaar voor: laptop open, kopje thee erbij en de mobiele telefoon in de aanslag.

Zo hoopt ze maximaal mee te kunnen doen aan de virtuele open avond van lyceum Sancta Maria, een van de scholen die ze op het oog heeft om na de zomervakantie naartoe te gaan.

De school heeft er van alles aan gedaan om de virtuele open avond zo realistisch mogelijk te maken. ,,We willen meer doen dan filmpjes vertonen van wat we op school doen. De leerlingen willen we een realistisch beeld geven van de school, dus we zoeken echt de interactie op”, legt rector Claasje Quadekker uit. Het moet ook een beetje een feestje zijn, vindt ze. Oud-leerling Niels Geuzenbroek trapt de open avond af met een akoestisch optreden vanuit zijn eigen muziekkamer. Quadekker is er blij mee hoe haar docententeam in de afgelopen weken, tijdens een lock down, er vol enthousiasme aan hebben gewerkt een informatieve en leuke open avond in elkaar te zetten.

Percussie

Een virtuele open avond heeft een ander karakter dan een normale open avond. Geen kraampjes, geen spannende proefjes in het scheikundelokaal en als leerling uit groep 8 kun je desnoods in je pyjama of zoals een kind doet, vanuit bad meedoen.

Het programma van de open avond zit vol activiteiten. Leerlingen kunnen digitaal meedoen aan een percussieworkshop met een pollepel en een braadpan uit de eigen keuken. De docenten Engels heeft een quiz via Kahoot in elkaar gezet en er zijn ’digitale kraampjes’ waar de leerlingen van doorgewinterde leerlingen van de school kunnen horen hoe het nou echt gaat op de school.

Voor Valerie is Sancta al redelijk bekend, haar oudere zus Sophie zit op de school. ,,Zij is altijd enthousiast. Ik ben ook al een paar keer binnen geweest en de school voelt goed. Ik heb hiernaast ook gekeken bij college Hageveld en het Stedelijk Gymnasium.” Ze heeft ook voordeel van haar grote zus: ,,Mocht ik uiteindelijk voor Sancta kiezen, dan hoef ik niet te loten, omdat mijn zus al op de school zit.”

Het kost haar even moeite om te kiezen uit de verschillende programma-onderdelen. Uiteindelijk valt de eerste keuze op de quiz van Engels. Het is duidelijk dat ze alle antwoorden op de vragen van de leraren weet, alleen werkt op dat moment de wifi jammergenoeg niet mee. ,,Als ik wil intoetsen dan is de tijd al voorbij.” De workshop percussie verloopt soepeler. Haar moeder Jacqueline haalt een pan en pollepel uit de keuken, zodat ze kan meedoen. Er wordt regelmatig geschakeld naar huishoudens in en om Haarlem waar andere leerlingen uit groep 8 meedoen. Er wordt druk getrommeld. Valerie herkent haar oud-klasgenoot Laurens tussen de trommelaars.

Vragenuur

Quadekker zit ondertussen met Valerie’s zus Sophie in de onderbouwkantine, van waaruit ze online allerlei vragen beantwoorden. Er is ook tijd voor een persoonlijke noot als een nichtje van de rector voor de camera kruipt om iets tegen haar tante te zeggen. ,,Tante Claas, ik vind je lief!”, klinkt het.

Voor de leerlingen is het belangrijk te weten hoeveel tijd ze aan huiswerk kwijt zijn, of de school er rekening mee houdt als ze fanatiek sporten en wat het leukste vak op school is. Een enkele ouder wil aan de rector een uitspraak ontlokken over wat nou de beste middelbare school in de regio is. ,,Daar geef ik geen antwoord op”, zegt ze beslist. ,,We zijn hier in de regio gezegend met een groot aantal kwalitatief prima scholen. Ik sta voor mijn school, maar dat zegt niets over de andere scholen.”

Valerie volgt alles aandachtig, maar durft zelf nog geen vraag te stellen. Dat doet ze later wel als ze deelneemt aan een online kringgesprek met leerlingen van de school. Ze wil weten wat de leerlingenraad op de school doet en wat er gedaan wordt als je een vak moeilijk vindt of juist een beetje meer uitgedaagd kan worden. ,,Ik heb nu wel een beeld gekregen en voor mij staat nu Sancta op nummer 1.”