Leerling ondersteuning

Basis

De basisondersteuning is preventief en biedt ondersteuning voor individuele en voor groepen leerlingen. Dit kan met behulp van de mentor, maar ook met gerichte trainingen zoals bijvoorbeeld voor faalangstreductie.

De mentor is de belangrijkste spil in het contact met de leerling en met ouders. Soms heeft een leerling meer nodig, zoals intensieve (specifieke) begeleiding, een ondersteunende training, een vaste plek om op terug te vallen, praktische faciliteiten of externe hulpverlening. De leerling wordt dan aangemeld bij het ondersteuningsteam.

Mentoraat

Stevig mentoraat

Iedere klas heeft een eigen mentor. De mentor is de eerste contactpersoon voor leerlingen en ouders. Hij/zij volgt de studieresultaten en sociaal-emotionele ontwikkeling, helpt bij het maken van keuzes en zorgt voor een goede sfeer in de klas. De mentor ziet zijn/haar leerlingen een aantal uren per week, tijdens zijn/haar eigen vak, mentor- en studielessen en tijdens individuele gesprekken. Zo bouwt de mentor een goede relatie op met zijn/haar leerlingen. Indien nodig meldt de mentor in overleg, een leerling aan voor extra ondersteuning. De mentor is bereikbaar per e-mail of via het centrale telefoonnummer van de school.

Junior-mentor
De junior-mentor is een leerling uit de bovenbouw, die vrijwillig een brugklas begeleidt. Tijdens de introductiedag maken de brugklasleerlingen kennis met de junior-mentor. De junior-mentor gaat ook mee op brugklaskamp en helpt het hele jaar door bij brugklasactiviteiten.

Leren leren

Uit onderzoek blijkt dat executieve vaardigheden (studievaardigheden) een belangrijke voorwaarde zijn voor het behalen van goede resultaten. Sancta Maria heeft, binnen het mentoraat een leerlijn ontwikkeld die leerlingen in staat stelt deze vaardigheden gedurende hun schoolloopbaan aan te leren. De tool ‘Op naar de top’ dient als basis voor de leeractiviteiten die leerlingen helpt de executieve vaardigheden onder de knie te krijgen. Eenmaal aangeleerd, dragen deze vaardigheden bij aan een leven lang leren. Alle mentoren zijn getraind om met deze tool te werken. Voor door mentoren geselecteerde leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben bij het plannen, organiseren en het leren(leren) voor bepaalde vakken is er aanvullende begeleiding op maat mogelijk door docenten van Sancta Maria.

Studio sancta
Voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij het plannen, organiseren, leren(leren) en doen van hun huiswerk is studiebegeleiding aanwezig vanuit Sancta Maria. In Studio Sancta verzorgt Sancta Maria deze ondersteuning voor leerlingen die dit nodig hebben.

Signalering

Signalering van de ondersteuningsbehoefte leerlingen 

Signalering van de ondersteuningsbehoefte vindt plaats door de docent en de mentor. Dit kan onder andere op basis van eigen waarnemingen, info van leerlingen, medeleerlingen, vakdocenten, dagwacht, verzuimcoördinator, conciërges, ouders en/of externen. 

De mentor verzamelt vervolgens informatie en bespreekt de leerling in het mentorenoverleg of direct met de teamleider. Ook kan er advies worden ingewonnen bij het ondersteuningsteam. Vervolgens gaat de mentor in gesprek met leerling en ouders. Als er sprake is van een aanmelding bij het ondersteuningsteam dan vraagt de mentor eerst toestemming (t/m 15 jaar) aan ouders. 

De mentor neemt dan vervolgstappen en meldt de leerling aan voor een passende interventie, dit kan trajectbegeleiding zijn of een maatwerktraject.  De mentor noteert alles in het logboek in Magister. 

Dyslexie - RT

Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.

Voor de 1e en 2e klas leerlingen is er een vast uur in de week waarin RT-ondersteuning wordt geboden. Voor de hogere klassen geldt dat zij altijd langs kunnen komen bij één van de remedial teachers om ondersteuningsbehoeften en faciliteiten die zij nodig hebben te bespreken.

Bij een leerling die geen dyslexieverklaring heeft, maar waar een vermoeden is van dyslexie, kan een dyslexietest worden afgenomen. De uitslag van deze test resulteert al dan niet in een advies om buiten school verder te laten testen.

Bekijk hier de nieuwe folder Dyslexie

Remedial teachers:
S. Alamudi  
s.alamudi@sanctamaria.nl
H. Waardenburg 
h.waardenburg@sanctamaria.nl

Ondersteuningsteam

Op Sancta Maria is het ondersteuningsteam ingevuld in de vorm van een trajectvoorziening met trajectbegeleiders. Er wordt besproken welke passende ondersteuning leerlingen krijgen. Het uitgangspunt is de ondersteuningsbehoefte van de leerling, bijvoorbeeld het gebruik van een time-out kaart of een rustige plek tijdens pauzes. Zowel de mentor als de ouder(s)/verzorger(s) worden hierbij nauw betrokken.   

Het ondersteuningsteam heeft 3 taken;  

  1. Leerling ondersteuning. Hierin wordt cyclisch en handelingsgericht gewerkt aan de hand van een OPP (ontwikkelperspectiefplan) met duidelijke ontwikkeldoelen. Zie het het stroomschema op p.24. Binnen de school is een trajectruimte ingericht waar de leerlingen terecht kunnen voor de juiste ondersteuning.   
  2. Ondersteuning docenten. Vanuit de trajectbegeleiding wordt ondersteuning geboden aan mentoren en docenten met betrekking tot leerlingen met extra ondersteuning. Dit kan in de vorm van coaching zijn, maar ook adviserend. Ook deze ondersteuning is handelingsgericht.  
  3. Educatief partnerschap. Er wordt intensief samengewerkt binnen de driehoek school, ouders, leerling. Ouders en mentoren worden actief betrokken en meegenomen in de begeleiding rondom de leerling aan de hand van het OPP.   

“Op Sancta krijg ik veel persoonlijke begeleiding”

Thijs

Stroomschema

Trajectbegeleiding inzet

Uitleg stroomschema:

  • de mentor signaleert een ondersteuningsbehoefte en overlegt met ondersteuningscoördinator/teamleider/mentorenteam over mogelijke interventies;
  • de mentor gaat in gesprek met leerling en ouders om informatie en toestemming (dit geldt niet bij leerlingen van 16+) te verkrijgen voor inbreng bij ondersteuningsteam;
  • de mentor meldt leerling aan bij ondersteuningscoördinator via het aanmeldformulier in Magister. Mentor brengt teamleider op de hoogte van de aanmelding;
  • De ondersteuningscoördinator gaat in overleg met de trajectbegeleiders over de uitvoering van de ondersteuningsbehoefte;
  • De trajectbegeleider stemt een moment af met de mentor. De mentor nodigt leerling en ouders uit voor het startgesprek.

Een ouder

“Ik vind de mentor en teamleider zeer betrokken en creatief. De ondersteuning voor mijn kind is uitstekend.”

Grenzen

Grenzen aan de ondersteuning

Het streven van iedere school is om de ondersteuning van leerlingen op een verantwoorde wijze gestalte te geven. De school wil leerlingen ontwikkelingskansen bieden en de leerlingen goed voorbereiden op de toekomst. Hierbij wordt van leerlingen verwacht dat zij de capaciteiten hebben om een diploma te halen. Er zijn echter grenzen aan de ondersteuning;

  1. De maximale opnamecapaciteit is bereikt.
    > De klas of het leerjaar is vol; dit wordt vermeld op de website
    > De school heeft onvoldoende medewerkers
  2. De leerling past niet (meer) binnen de schoolstandaard en het onderwijsprogramma
  3. De school handelingsverlegen is:
    > De school kan niet (meer) aan de ondersteuningsbehoefte voldoen
    > De benodigde middelen voor extra ondersteuning behoren niet tot de wettelijke taak van passend onderwijs
    > Er is onvoldoende expertise voor de hulpvraag van de leerling in huis en/of kan niet van buiten betrokken worden.
  4. Wanneer er ernstige verstoring van rust en orde dreigt door leerling en/of ouder(s).
    > De veiligheid van leerlingen en medewerkers in gevaar komt
    > Er een negatief effect op onderwijs aan reeds aanwezige leerlingen ontstaat/ de samenstelling van de groep geen extra leerling verdraagt
  5. Als medische handelingen buiten de expertise van medewerkers van het Sancta vallen.

Samenwerking

Samenwerking met ketenpartners

De school ondersteunt, in samenwerking met externen, de leerling preventief en oplossingsgericht. Dit wordt vormgegeven door een intensief samenwerking met aan school gebonden partners zoals CJG en GGD. Met leerlinggebonden tijdelijk betrokken partijen, zoals een psycholoog of huisarts.

Twee keer per jaar vindt er een kernteamoverleg plaats waar alle kernpartners aanschuiven. Daarnaast neemt de school deel aan een met de kernpartners gevormd multidisciplinair overleg (MDO). Hierin wordt oplossingsgericht samengewerkt met als doel de succesvolle deelname van de leerling aan het reguliere onderwijs.

Ook wordt door de externe deskundigen daar waar nodig voorlichting in klassen en op ouderavonden geboden. Externe partners:

  • Leerplicht - Samenwerking in de uitvoering m.b.t. het regionaal verzuimprotocol
  • CJG - Opgroei-, opvoed- en echtscheidingsproblematiek
  • Stichting Brijder - Verslavingsproblematiek
  • Samenwerkingsverband - Adviserende functie m.b.t. leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
  • GGD - Integrale aanpak ziekteverzuim
  • Overige externen - Op verzoek worden regelmatig externe betrokkenen uitgenodigd bij overleggen; denk hierbij aan wijkagent, externe hulpverleners etc.

Op de site van het Samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland staan de ondersteuningsprofielen van alle scholen in de regio in kaart gebracht middels een kruisjeslijst. Deze is te vinden via deze link

Maatwerktrajecten

Voor de leerlingen die tijdelijk op één gebied ondersteuning behoeven (preventieniveau 2) zijn er verschillende maatwerktrajecten binnen Sancta Maria.

  1. Mentoraat - 1e lijnsbegeleiding leerlingen. Signalerende en preventie-ve functie.
  2. Talentbegeleiding - Individuele coaching en ondersteuning van leerlingen die gekenmerkt kunnen worden als hoogbegaafd (IQ 130+).
  3. Dyslexiebegeleiding & onderzoek - De school heeft passende materialen en methodieken voor leerlingen met dyslexie en/of dyscalculie. In het dyslexie/dyscalculieprotocol is opgenomen hoe gesigna-leerd en gediagnosticeerd wordt en tevens hoe wordt omgegaan met leerlingen met vastgestelde dyslexie of dyscalculie. Er vinden op wekelijkse basis ondersteu-ningslessen voor leerlingen met dyslexie plaats.
  4. Decanaat - Samen met de mentoren bereidt de decaan leerlingen voor op een vervolgstudie
  5. Motivatie-coaching - Individuele coaching van leerlingen die weinig motivatie ervaren voor school.
  6. Faalangsttraining - Groepstraining waarin handvaten worden geboden bij faalangstige klachten.
  7. Examenvreestraining - Groepstraining waarin handvaten worden geboden bij faalangstige klachten specifiek gericht op het examen.
  8. Sociale Vaardigheidstraining - Groepstraining waarin leerlingen op sociaal emotioneel gebied vaardigheden aangeboden krijgen die zij zich eigen kunnen maken.
  9. Samen Sterk(er) - Een lotgenotengroep voor leerlingen die een direct familielid hebben verloren.
  10. Taalondersteuning (NT2) - Extra begeleiding voor leerlingen die uit een anderstalig land naar de middelbare school komen (of via de interna-tionale schakelklas).
  11. Tutorbegeleiding - Bovenbouwleerlingen die onderbouwleerlingen individu-eel vakinhoudelijk begeleiden tegen een kleine vergoe-ding.
  12. Leren - Leren XXL - Groepstraining en begeleiding van schoolwerk tijdens het mentoruur waarbij de focus ligt op de executieve functies en het aanleren van leerstrategieën.

MDO

De Overstap

Bij leerlingen met extra onderwijs- of ondersteunings-behoeften en bij zij- instroom leerlingen vindt altijd een “warme” (= uitgebreide mondelinge) overdracht plaats. Dit noemen we een MDO-O. Hierbij gaat het om doorlopende leer- en ondersteuningslijnen, waarvan het OPP een onderdeel is. Het betreft zowel de overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs als de overstap van de ene vo-school naar de andere vo-school en de doorstroom naar het mbo. Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften worden in kaart gebracht en vastgelegd op basis van schriftelijke informatie bij de aanmelding, aangevuld met mondelinge informatie bij de warme overdracht en informatie van ouders.

Toegankelijkheid

Fysieke toegankelijkheid van schoolgebouw, medische aanpassingen

De school heeft voorzieningen in het gebouw voor leerlingen met een fysieke beperking;

  • rolstoeltoegankelijkheid;
  • invalidentoilet;
  • lift;
  • digitale leeromgeving.

In een MDO wordt met betrokkenen zorgvuldig bekeken welke korte of langdurige interventie wenselijk is voor de leerling. Dit kan intern zijn, maar ook met ondersteuning van Onderwijsadvies (Ziezon) of het Samenwerkingsverband.

In het Schoolveiligheidsplan is vastgelegd welke verpleegkundige en medische handelingen mogelijk en onmogelijk zijn op Sancta Maria. Dit houdt in:

  • ondersteuning aan leerlingen met een chronische ziekte, in samenwerking met ouders en externe deskundigen;
  • ondersteuning aan leerlingen met beperkt zicht, in samenwerking met ouders en externe deskundigen;
  • ondersteuning aan leerlingen met beperkt gehoor, in samenwerking met ouders en externe deskundigen;
  • ondersteuning aan leerlingen met een beperkte motoriek/fysieke ontwikkeling, in samenwerking met ouders en externe deskundigen;
  • een rustkamer met rustbed;
  • EHBO-expertise.

Studielokaal

Huiswerkbegeleiding extern

Voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij het plannen, organiseren, leren (leren) en doen van hun huiswerk is studiebegeleiding aanwezig: het Studielokaal verzorgt deze ondersteuning.

Onze huiswerkklassen zijn er op schooldagen van maandag t/m vrijdag, van 14.35 tot 17.35 uur.

Leerlingen kunnen terecht voor twee, drie, vier of vijf middagen per week. Het minimum aantal middagen voor de huiswerkklas is twee maal per week. Naast huiswerkbegeleiding is het programma uit te breiden met individuele bijlessen, studie-coaching of Remedial Teaching. Deze zijn zowel los beschikbaar als in pakketvorm.

Aanmelding kan meestal door de ouders zelf. Voor meer informatie ga naar de website: https://hetstudielokaal.nl/locaties/lyceumsanctamaria/